Ο πελαργός είναι έτοιμος να προσγειωθεί στο μαιευτήριο φέρνοντας το νέο μέλος της οικογένειας και οι προετοιμασίες για την άφιξη κορυφώνονται. Σίγουρα ο κατάλογος με τα απαραίτητα για την υποδοχή είναι μεγάλος, αλλά μέσα στις κορυφαίες θέσεις βρίσκεται το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου, αφού θα είναι αναγκαίο από την πρώτη στιγμή μετά την έξοδο μας από το μαιευτήριο έως και την ηλικία των 12 ετών (Νόμος 2696, Άρθρα 12 και 33). Ας είμαστε λοιπόν όσο το δυνατόν καλύτερα προετοιμασμένοι, επιλέγοντας το κατάλληλο παιδικό θρόνο για κάθε στάδιο της ανάπτυξής του.

Κατηγορίες παιδικών καθισμάτων

Κάθε παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου χαρακτηρίζεται με δύο τρόπους ανάλογα με:

  • Tο βάρος του παιδιού για το οποίο είναι κατάλληλο
  • Τη δυνατότητα προσανατολισμού του κατά την τοποθέτηση στο αυτοκίνητο

Στη συνέχεια θα περιγράψουμε τις κατηγορίες που διαμορφώνονται με βάση τα δύο αυτά κριτήρια αλλά και την μεταξύ τους σχέση.

Κριτήριο βάρους

Το καθισματάκι θα πρέπει πάντα να συμβαδίζει με το βάρος του παιδιού. Όλα τα παιδικά καθισματάκια αυτοκινήτου έχουν σχεδιαστεί και εγκριθεί με βάση αυτή την παράμετρο. Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς (ECE R 44/03, ECE R 44/04) τα καθισματάκια ταξινομούνται στις παρακάτω κατηγορίες με κριτήριο το βάρος του παιδιού για το οποίο είναι κατάλληλα.

Ομάδα Βάρος Ενδεικτική Ηλικία
0 Από τη γέννηση μέχρι 10 κιλά 0 - 12 μηνών
0+ Από τη γέννηση μέχρι 13 κιλά 0 - 15 μηνών
1 Από 9 μέχρι 18 κιλά 9 μηνών - 4 ετών
2 Από 15 μέχρι 25 κιλά 4 ετών - 8 ετών
3 Από 22 μέχρι 36 κιλά 8 ετών - 12 ετών

Yπάρχουν καθισματάκια που ανήκουν σε περισσότερες της μίας ομάδας και τα οποία μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες μας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (π.χ. 0-36 Kg (έως 12 ετών)/ 9-25 Kg (9 μηνών έως 7 ετών)/ 9-36 Kg (9 μηνών έως 12 ετών))

Κριτήριο προσανατολισμού

Ανάλογα με τη δυνατότητα προσανατολισμού που έχει το παιδικό κάθισμα κατά την τοποθέτηση στο αυτοκίνητο μπορούμε να διακρίνουμε τις παρακάτω κατηγορίες:

Καθισματάκια στραμμένα προς τα πίσω Καθισματάκια διπλής κατεύθυνσης
Καθισματάκια στραμμένα προς τα πίσω
Καθισματάκια διπλής κατεύθυνσης
Τοποθετούνται αποκλειστικά με κατεύθυνση προς τα πίσω. Τέτοιο προσανατολισμό θα πρέπει να έχει οπωσδήποτε το πρώτο του καθισματάκι. Σύμφωνα με πρόσφατες παιδιατρικές έρευνες συνιστάται η επιλογή καθισμάτων με φορά προς τα πίσω έως την ηλικία των δύο ετών ή έως ότου το παιδί ξεπεράσει το μέγιστο επιτρεπτό βάρος για το κάθισμα. Η παραπάνω συμβουλή πηγάζει από το γεγονός ότι σε μία τόσο μικρή ηλικία ο αυχένας του παιδιού δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένος. Γι αυτό προτιμάται μία στάση σώματος η οποία υποστηρίζει και προστατεύει αποτελεσματικότερα το κεφάλι, τον αυχένα και την σπονδυλική στήλη του παιδιού σε περίπτωση σύγκρουσης, αφού οι δυνάμεις κατανέμονται με πιο ομοιόμορφο τρόπο στο σώμα του παιδιού. Είναι ελαφριά, φορητά και εξοπλισμένα με ζώνες ασφαλείας τριών ή πέντε σημείων. Ορισμένα καθισματάκια οπίσθιας κατεύθυνσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ρηλάξ ή είναι κατάλληλα διαμορφωμένα έτσι ώστε να προσαρμόζονται πάνω σε καροτσάκια. Τα καθισματάκια της κατηγορίας υπάγονται στις ομάδες 0 ή/και 0+. Όπως είναι προφανές από την ονομασία τους τα συγκεκριμένα καθισματάκια μπορούν τα τοποθετηθούν με κατεύθυνση είτε προς τα πίσω είτε προς τα εμπρός. Με το τρόπο αυτό προσπαθούν να καλύψουν πιο πολλά στάδια της ανάπτυξης του παιδιού. Είναι πιο ογκώδη συγκριτικά με τα καθισματάκια που είναι μονίμως στραμμένα προς τα πίσω. Σε συνδυασμό με όσα αναφέρθηκαν στη περίπτωση των καθισμάτων οπίσθιας κατεύθυνσης, είναι προτιμότερο να στρέφονται προς τα εμπρός αφού το παιδί συμπληρώσει τα δύο του χρόνια. Εφόσον επιλέξουμε ένα καθισματάκι της συγκεκριμένης κατηγορίας για ένα βρέφος, προτείνεται να είναι εξοπλισμένο με ζώνη 5 σημείων για μεγαλύτερη ασφάλεια. Τα καθισματάκια της κατηγορίας συνηθέστερα κατατάσσονται στις ομάδες 0 ή/και 0+ ή/και 1.
Καθισματάκια στραμμένα προς τα εμπρός Ανυψωτικά καθισματάκια
Καθισματάκια στρεμμένα προς τα εμπρός
Ανυψωτικά καθισματάκια
Τοποθετούνται αποκλειστικά με κατεύθυνση προς τα εμπρός. Ορισμένα καθισματάκια εμπρόσθιας κατεύθυνσης δεν είναι εξοπλισμένα με ζώνη αλλά χρησιμοποιούν την ζώνη του αυτοκινήτου για την πρόσδεση του παιδιού. Επίσης ορισμένα μοντέλα μετατρέπονται σε ανυψωτικά καθισματάκια.Τα καθισματάκια της κατηγορίας συνηθέστερα κατατάσσονται στις ομάδες 1 ή/και 2 ή/και 3. Τοποθετούνται αποκλειστικά με κατεύθυνση προς τα εμπρός και χρησιμοποιούνται για να ανυψώνουν κατάλληλα το παιδί, έτσι ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου όπως οι ενήλικες. Ορισμένα είναι εξοπλισμένα με υποβραχιόνια. Τα καθισματάκια της κατηγορίας συνηθέστερα κατατάσσονται στις ομάδες 2 ή/και 3.

Εφόσον επιλέξουμε να τοποθετήσουμε το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου στη θέση του συνοδηγού θα πρέπει απαραίτητα να απενεργοποίησουμε τον αντίστοιχο αερόσακο.

Παιδικό κάθισμα με ή χωρίς Isofix

Ο τρόπος στήριξης του παιδικού καθίσματος στο κάθισμα του αυτοκινήτου αναμένεται να είναι το επόμενο χαρακτηριστικό που θα μας απασχολήσει. Μπορούμε να διακρίνουμε δύο τρόπους στήριξης:

  • Με τη βοήθεια των ζωνών ασφαλείας του αυτοκινήτου
  • Με τη χρήση συστήματος isofix

Στη πρώτη περίπτωση το παιδικό κάθισμα συγκρατείται με τη βοήθεια των ζωνών ασφαλείας που περνούν μέσα από ειδικές υποδοχές του καθίσματος. Στη δεύτερη περίπτωση το κάθισμα χρησιμοποιεί τους ειδικούς συνδέσμους που υποχρεωτικά έχουν τα αμάξια που κατασκευάζονται από το 2011 και μεταγενέστερα. Πιο συγκεκριμένα, το σύστημα isofix χρησιμοποιεί τρία σημεία στήριξης.

img

Τα δύο είναι οι προαναφερόμενοι σύνδεσμοι που βρίσκονται ανάμεσα στη πλάτη και το κάθισμα της πολυθρόνας του αυτοκινήτου

img
Το τρίτο μπορεί να είναι είτε ενα πόδι στήριξης στο δάπεδο του αυτοκινήτου, είτε μία ζώνη που στερεώνεται στο πίσω μέρος του πίσω καθίσματος ή στο πορτ παγκάζ. Θα πρέπει να σημειώθεί ότι το σύστημα με το πόδι στήριξης είναι συμβατό με λιγότερους τύπους αυτοκινήτων συγκριτικά με αυτό της ζώνης.

Τομείς σύγκρισης Στήριξη με ζώνες ασφαλείας Στηρίξη με σύστημα isofix
Ασφάλεια Ασφαλές εφόσον τοποθετηθεί ορθά σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του καθίσματος (Δεν υπολείπεται ασφάλειας του συστήματος isofix) Ασφαλές εφόσον τοποθετηθεί ορθά σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του καθίσματος
Ευκολία ορθής τοποθέτησης Απαιτείται μεγαλύτερη προσοχή και περισσότερος χρόνος (ανάλογα και με την εξοικείωση του γονέα) για την ορθή τοποθέτησή του καθίσματος Διευκολύνει σε σημαντικό βαθμό την ορθή και ταχύτερη τοποθέτηση του καθίσματος
Συμβατότητα με αυτοκίνητο Είναι συμβατή και με παλαιότερα μοντέλα αυτοκινήτων Είναι συμβατή με αυτοκίνητά που υποστηρίζουν το σύστημα isofix (Ορισμένα μοντέλα μπορούν να τοποθετηθούν και σε αυτοκίνητα που δεν είναι εξοπλισμένα με σύστημα isofix, με τη χρήση των ζωνών ασφαλείας).
Κόστος Οικονομικότερη λύση Ακριβότερη λύση

Τηρούμε κατά γράμμα τις οδηγίες τοποθέτησης του καθίσματος που δίνει ο κατασκευαστής και δεν πετάμε ποτέ το σχετικό φυλλάδιο. Μπορεί όταν χρειαστεί να επανατοποθετήσουμε το καθισματάκι να μην θυμόμαστε επακριβώς τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε. Μία λανθασμένη τοποθέτηση μπορεί να έχει επικίνδυνα επακόλουθα για την ασφάλεια του παιδιού μας.

Ορισμένα καθισματάκια που υποστηρίζουν το σύστημα isofix αποσπώνται από τη βάση στήριξης (ιδιαίτερα τα καθισματάκια των ομάδων 0 και 0+). Θα πρέπει όμως να τονιστεί ότι το σύστημα isofix του ενός καθίσματος δεν είναι κατ' ανάγκη συμβατό με το κάθισμα άλλη ομάδας ακόμα και του ίδιου κατασκευαστή. Εφόσον θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τη βάση isofix συνδυαστικά με περισσότερα του ενός καθίσματα, θα πρέπει να έχουμε βεβαιωθεί εκ των προτέρων για τη μεταξύ τους συμβατότητά.

Συμβατότητα με αυτοκίνητο

Προτού αγοράσουμε το παιδικό κάθισμα θα πρέπει να βεβαιώθούμε ότι είναι συμβατο με το αυτοκίνητο μας. Τα καθισματάκια που είναι συμβατά με όλα σχεδόν τα μοντέλα αυτοκινήτων χαρακτηρίζονται ως Universal, σε αντίθεση με όσα χαρακτηρίζονται ως Restricted, Semi - Universal και Vehicle Specific που προορίζονται για πιο συγκεκριμένα μοντέλα.

Πιστοποιήσεις - Ετικέτες παιδικού καθίσματος

Όλα τα εγκεκριμένα, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παιδικά καθισματάκια πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα που περιγράφονται στους σχετικούς κανονισμούς (ECE R 44/03, ECE R 44/04). Σύμφωνα με αυτούς κατηγοροποιούνται, ελέγχεται η συμβατότητα τους με τα οχήματα, όπως επίσης και οι επιδόσεις τους σε δοκιμές ασφαλείας που περιλαμβάνουν μετωπικές και οπίσθιες συγκρούσεις. Συνεπώς αναζητούμε την ένδειξη ECE R 44/03ή ECE R 44/04 έτσι ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου που πρόκειται να αγοράσουμε πληροί τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Αναλυτικότερα τα παιδικά καθισματάκια που είναι σύμφωνα με τους προαναφερόμενους κανονισμούς έχουν ετικέτα της μορφής:

img
1. Συμβατότητα με το αυτοκίνητο (Universal = Συμβατό με όλους σχεδόν τους τύπους αυτοκινήτου)
2. Επιτρεπόμενο βάρος παιδιού 
3. Ο κωδικός της χώρας που έδωσε την έγκριση για τη συμμόρφωση με τον ευρωπαϊκό κανονισμό (π.χ. Το Ε24 αντιστοιχεί στην Ιρλανδία, το Ε6 στο Βέλγιο) 
4. Αριθμός έγκρισης 
5. Αύξων αριθμός παραγωγής (σύμφωνα με την έκδοση της έγκρισης) 
6. Ευρωπαϊκός κανονισμός που πληρείται από το παιδικό καθισματάκι

Τα παιδικά καθισματάκια μπορεί να έχουν πρόσθετες πιστοποιήσεις και από άλλους οργανισμούς. Διαβάζουμε προσεχτικά τις σχετικές ετικέτες και ερευνούμε τους τομείς για τους οποίους έχει πιστοποιηθεί το καθισματάκι που θέλουμε να προμηθευτούμε.

Πρακτικές συμβουλές

1 Μεταλλικά μέρη καθίσματος - Προσέχουμε το παιδί να μην έρχεται σε σωματική επαφή με τα μεταλλικά μέρη του καθίσματος τα οποία μπορεί να υπερθερμανθούν κατά την έκθεση του αυτοκινήτου στον ήλιο και να του προκαλέσουν εγκαύματα. Ας προτιμήσουμε την κάλυψη του καθίσματος με κάποιο ύφασμα όταν το αμάξι είναι σταθμευμένο, έτσι ώστε να περιορίσουμε το φαινόμενο υπερθέρμανσης του καθίσματος.
2 Ύφασμα - Το ύφασμα του καθίσματος προτείνεται να είναι βαμβακερό έτσι ώστε να ιδρώνει λιγότερο η πλάτη του παιδιού, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Επίσης θα πρέπει οπωσδήποτε να είναι αποσπώμενο και να επιδέχεται πλύσιμο στο πλυντήριο ρούχων για λόγους υγιεινής και ευκολίας.
3 Ζώνες ασφαλείας - Οι ζώνες ασφαλείας του καθίσματος πρέπει να έχουν προσαρμοστεί κατάλληλα για το παιδί. Θα πρέπει να είναι τόσο σφιχτές ώστε να μην επιτρέπουν να βάλουμε πάνω από ένα ή δύο δάχτυλα μεταξύ της ζώνης και του στήθους του παιδιού. Εφόσον χρησιμοποιούμε τη ζώνη ενήλικα για την ασφάλεια του παιδιού, τότε το οριζόντιο της τμήμα θα πρέπει να διέρχεται από τη λεκάνη (και όχι από το στομάχι), ενώ το διαγώνιο τμήμα της από τον ώμο (και όχι από το λαιμό). Προσέχουμε πάντα οι ζώνες ασφαλείας να μην έχουν συστραφεί αλλά να είναι τεντωμένες. Ελέγχουμε για την ορθή ασφάλιση τους ακόμα και αν έχουμε ακούσει το χαρακτηριστικό ήχος ασφάλισης (κλικ). Αποφεύγουμε το παιδί να είναι ντυμένο με ογκώδη ρούχα όταν κάθεται στο καθισματάκι, έτσι ώστε να αισθάνεται πιο άνετα με τη ζώνη ασφαλείας.
4 Ανάκληση - Ρυθμίζουμε κατάλληλα την ανάκληση έτσι ώστε το κεφαλάκι του να μην πέφτει μπροστά όταν κοιμάται. Ορισμένα μοντέλα δίδουν τη δυνατότητα ρύθμισης της ανάκλησης όταν το παιδί κάθεται ήδη, ενώ αλλά απαιτούν τη ρύθμισή της προτού βάλουμε το παιδί στο κάθισμα.
5 Έλεγχος ολίσθησης καθίσματος - Μετά την ολοκλήρωση της τοποθέτησης, ας προσπαθήσουμε να μετακινήσουμε το καθισματάκι πιάνοντας το από τα σημεία που συγκρατείται με το αυτοκίνητο. Μία σωστή τοποθέτηση δεν θα πρέπει να επιτρέπει τη μετακίνηση του πάνω από δύο εκατοστά ανά κατεύθυνση.
6 Δείκτης αλλαγής καθίσματος - Όταν το κεφαλάκι του εξέχει από τη πλάτη του καθίσματος, τότε θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι έχει έρθει η ώρα της αλλαγής του. Εφόσον έχουμε διαπιστώσει φθορές ή έχει προηγηθεί σύγκρουση του αυτοκινήτου (ακόμα και αν το παιδί δεν βρισκόταν στο κάθισμα κατά τη σύγκρουση), θα πρέπει να αλλάξουμε το καθισματάκι (ακόμα και αν δεν είναι απαραίτητο από πλευράς σωματικής ανάπτυξης του παιδιού).
7 Κάθισμα & αποστάσεις - Χρησιμοποιούμε το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου για όλες ανεξαιρέτως τις διαδρομές. Θα πρέπει να τονιστεί ότι ένα μεγάλο μέρος των ατυχημάτων γίνονται στις λεγόμενες "κοντινές διαδρομές".

 

 Πηγή: http://www.skroutz.gr

Ρυθμίσεις cookies

Register

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Ή Reset password